Proces nauki powinien opierać się na regularności powtarzanych działań, a więc na systematyczności wykonywanej pracy. Przemawia za tym nauka, która dowodzi, że nasza pamięć nie jest idealna. Ma ograniczoną pojemność, dlatego musi działać wybiórczo, selekcjonując przetwarzane informacje i odrzucając te, których nie będzie w stanie pomieścić. Zapamiętywanie jest możliwe dzięki tzw. śladowi pamięciowemu, który – zależnie od swojej trwałości – rozróżniany jest na pamięć krótko- i długotrwałą. Zdarzenia jednorazowe, sporadyczny i krótkie przyczyniają się do powstania w układzie nerwowym niewielkich zmian prowadzących do utworzenia nietrwałego śladu pamięciowego. Taki zapis informacji szybko zostanie zatarty a w efekcie – zapomniany. Jedynie konsekwentne i systematyczne powtarzanie się danych bodźców pozwoli utrwalić niestabilny element i przekształcić pozostawiany przez niego ślad w pamięć długotrwałą.

Regularność – choć jest radą oczywistą i istotną – może sprawiać trudności i nie każdemu przyjdzie z łatwością. Chociaż to brak motywacji jest czynnikiem najczęściej oskarżonym o wszelkie problemy z systematycznością pracy, to według najnowszych badań stwierdzenie takie jest ogromnym uproszczeniem, nie dającym faktycznej odpowiedzi na pytanie o powód problemów z regularnością. Nauka wskazuje na wyczerpanie siły woli jako powodu, który sprawia, że mobilizacja do działania przychodzi nam z trudem. Badania pokazują, że tzw. willpower jest ograniczona, a jej wyczerpanie może prowadzić do serii poważnych problemów z wykonywaniem jakiejkolwiek pracy. Jedna z koncepcji psychologicznych mówi o zjawisku ego depletion (wyczerpanie ego) polegającym na zużyciu zasobów samokontroli, co prowadzi do mniej efektywnego wykonania zadań jej wymagających.

Naukowcy nie pozostawiają nas jednak bez rozwiązania problemu ograniczenia siły woli i prezentują listę rozsądnych metod, ułatwiających systematyczną naukę bez obawy o “wypalenie”.

  1. Bądź zorganizowany
    W prowadzeniu regularnego trybu pracy pomocne mogą okazać się wszelakie organizery, kalendarze i tzw. to-do-lists. Jasne określenie nie tylko tego, co mamy do zrobienia, ale również kiedy i po czym, ułatwi nam odnalezienie się w bałaganie obowiązków, dzięki czemu będziemy w stanie pracować sprawniej i wydajniej.

  2. Notuj
    To, w jaki sposób segregujemy naszą wiedzę, ma znaczący wpływ na to, jak ją przyswajamy. Uporządkowane i przejrzyste notatki pomagają dostrzec to, co musimy jeszcze powtórzyć lub utrwalić, a nawet – swoim estetycznym wyglądem – mogą umilić niektórym sam proces nauki.

  3. Powtarzaj często, nie dużo
    Badania dowiodły, że regularne powtarzanie niewielkiej porcji informacji, może przynosić znacznie lepsze i szybsze efekty niż sporadyczna nauka ogromnej ilości materiału naraz. Z tego powodu warto jest uczyć się mniejszymi “porcjami”, ale za to częściej, gdyż takie rozwiązanie okazuje się najbardziej efektywne.

  4. Rób przerwy
    Nasz mózg najlepiej zapamiętuje rzeczy skrajne, dlatego z całego procesu nauki pamiętamy zazwyczaj to, czego uczyliśmy się na początku oraz na końcu. Umykają nam za to te informacje, które poznaliśmy “pośrodku”. Zaleca się, by uczyć się w niewielkich interwałach czasowych, robiąc częste, ale krótkie przerwy, które pozwolą zwiększyć wydajność naszej pamięci.
Categories: Samorozwój

0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published. Required fields are marked *